قسمت 36 از آموزش تری دی مکس

ساخت وبلاگ
در این قسمت اشیا معماری موجود در نرم افزار را مورد برسی قرار می دهیم.

با رفتن درpanel create  و انتخاب قسمت geometry  ها , از زیر مجموعه ایجاد شده ,دسته اشیاءAEC Extended  را بر می گزینیم.



اشیا این قسمت برای ساختن و خلق سازه های معماری مورد استفاده قرار می گیرند.

این اشیا در نرم افزار نسبت به همدیگر از هماهنگی خوبی بر خوردار می باشند , به طور مثال اگر پنجره یا دربی را در داخل دیواری ایجاد نماییم ,جای پنجره و درب به صورت اتوماتیک خالی خواهد شد و عمل Boolean بر روی آنها اعمال خواهد شد و یا برای شی   railing ,اگر مسیری را در نظر بگیریم تا , نرده بر اساس ,این مسیر ایجاد شود و در محیط ما قرار گیرد و چنانچه تغییراتی بر روی این مسیر ایجاد نماییم , این إعمال ویرایش بر روی نرده به صورت اتوماتیک update  خواهد شد.

Wall  از خاصیتی به نام trim  بهرهمند می باشد و زمانیکه دو دیوار را کنار هم خلق میکنیم و یا دیواری را می کشیم,گوشه ها و ضایعات اضافه آنها از بین می رود.

 

گزینه اول در این قسمت foliage  , می باشد که توسط این قابلیت میتوانیم از گیاه هان موجود در نرم افزار بهرمند شویم و این عمل از طریق سه روش در دسترس ما قرار         می گیرد.

اولین راه ایجاد گیاه در داخل صحنه , استفاده کردن از rollout keyboard entry  می باشد و راه دوم دوبار کلیک کردن بر روی گیاه  مورد نظر و با کلیک نمودن بر روی گیاه انتخابی و drag  کردن آن در داخل صحنه به سومین راه دستیابی پیدا می کنیم.

زمانیکه در داخل صحنه درختی ایجاد می نماییم به صورت اتوماتیک نرم افزار متریالی را به آن اختصاص می دهد که با بر داشتن تیک automatic materials  این خاصیت دیگر فعال نمی شود.

ولی زمانیکه این خاصیت فعال می باشد با رفتن در پنجره material editor  و انتخاب گزینه get material  و با بکارگیری از گزینه selected  , می توانیم متریال شی انتخابی را در دسترس داشته باشیم که با دوبار کلیک کردن بر روی آن این متریال به گوی های موجود در قسمت متریال انتقال پیدا می کند.



با قرار گرفتن متریال در slot  مورد نظرمان ,قادر می باشیم قسمتهای مختلف متریال را ویرایش نماییم , همچنین ,به هر کدارم از این قسمتها texture  مد نظرمان را اختصاص بدهیم و می توانیم از متریال جدید نیز استفاده نماییم .



هر کدام از قسمتهای شی ما دارای یک ID material  می باشد و   ID material  جداگانه ای را برای خود در نظر می گیرند, این امر باعث می شود که از متریال multi/sub object  استفاده نماییم و با برداشتن تیک automatic materials , دیگر متریالی به شی اختصاص داده نمی شود.

 

توسط گزینه plant library  , به لیست تمام گیاهان دسترسی پیدا خواهیم کرد , که در این لیست تعداد face  ها و مشخصات دیگر در مورد درختان موجود می باشد و           می توانیم درختی را از این لیست حذف نماییم و این عمل با دوبار کلیک نمودن بر روی گزینه yes در قسمت fav صورت می پذیرد و با ok  کردن پنجره این تغییرات اعمال خواهد شد.



با رفتن در panel modify , پارامترهای مختص درخت انتخابی را ,می توانیم تنظیم نماییم.

تغییرات عددی که در این panel   اعمال می کنیم ,بر اساس unit انتخابی توسط نرم افزار صورت می پذیرد .

 در اصل ,اگر بخواهیم واحد اندازه گیری در نرم افزار را تغییر دهیم , با استفاده از منوی customize  و انتخاب گزینه units setup  به این قابلیت دستیابی پیدا خواهیم کرد.

 

گزینه اول در این قسمت ,height  می باشد که ارتفاع درخت را بر اساس واحد اندازه گیری انتخابی تغییر خواهد داد ولی اصولا ارتفاع درختان در نرم افزار 3d تقریبا به صورت تقریبی می باشد و این اتفاق به دلیل وجود فاکتور noise ,که نرم افزار برای تمام درختان در نظر می گیرد,صورت می پذیرد , وجود این فاکتور باعث می شود که درختان به شکلها و فرمهای متفاوت در اختیار ما قرار گیردند و می توانیم ارتفاع درختان را با تسلط داشتن بر نما و با مشاهد آنها در داخل view port  و با در نظر گرفتن اشیا در داخل نما , تعیین نماییم.

با بکارگیری از گزینه density  , می توانیم کنترلی بر روی برگها و گلهای درختان در دست داشته باشیم و چگالی آنها را تعیین نماییم که مقدار عددی یک تمام برگها را نمایش    می دهد و با در نظر گرفتن مقدار عددی صفر ,دیگر برگها برای ما قابل مشاهده        نمی باشند .

به کمک گزینه pruning  ,می توانیم حرسی بر روی درختان اعمال نماییم که همانند بالا مقدار عددی یک تا صفر را به خود اختصاص می دهد و با بکارگیری از این گزینه بدنه درخت حذف نخواهد شد.

توسط گزینه seed  و new  می توانیم به صورت تصادفی ,حالات مختلفی از یک نوع درخت را ایجاد نماییم و تغییراتی بر روی برگها و بدنه درخت مشاهده نماییم که  با هر بار کلیک نمودن بر روی گزینه new این عمل امکان پذیرمی شود و یا با تغییر دادن مقدار عددی seed  نیز ,این عمل صورت می پذیرد ولی تنظیمات اولیه که اعمال کرده ایم تغییر نخواهد کرد .

 

قسمت بعدی نوع نمایش درختان در داخل نما را مشخص می کند که وابسته به نوع درخت نیز میباشد.

با بر داشتن تیک هر کدام از گزینه های leaves (برگها) ,fruit  (میوه) , flowers  (گلها) , trunk  (بدنه) , branches  (شاخه ها) , roots  (ریشه) میتوانیم آنها را پنهان کنیم .
تاریخچه ای از تری دی مکس...
ما را در سایت تاریخچه ای از تری دی مکس دنبال می کنید

برچسب : قسمت 36 پس از باران,قسمت 36 گذر از رنجها,قسمت 36 سریال ازدواج مجدد, نویسنده : c3dmaxlearnd بازدید : 220 تاريخ : دوشنبه 24 آبان 1395 ساعت: 4:40