آموزش استفاده از متریال های مقدماتی در تری دی مکس

ساخت وبلاگ

 متریال برای پنجره و پرده و همچنین تنظیمات نور و دوربین را به شما عزیزان آموزش می دهیم .

 01

در اسلات روبروی  Fallof map یک Reflection قرار دهید . در زیر مجموعه ی Fallof Parameters در قسمت Front (در شکل Map#8) تصویر wood-01_r.png را انتخاب کنید و درست همان تنظیماتی که برای Diffuse Bitmape مرحله ی قبل انجام دادیم را اعمال کنید یعنی تیک گزینه ی Use Real-World Scale را فعال و مقدار Width  و Height را برابر700cm قرار دهید . حالا با زدن دکمه ی Go to Parent یک مرحله به قبل , به زیرمجموعه یFallof Parameters   برگردید . در قسمت Side (در شکل Map#11) همان تنظیمات قبلی را انجام دهید اما در زیر مجموعه ی Output گزینه ی Invert  را فعال کنید . دوباره دکمه ی Go to Parent را زده و مقدار قسمت Side را 40 قرار دهید . در اسلات Bump Map هم یک Bump Map قرار دهید و دقیقا همین تنظیمات را استفاده کنید و مقدار Bump Map را از 30 به 10 تغییر دهید .

دقت داشته باشید می توان فقط تصویر را در اسلات Reflection   قرار داد بدون هیچ تنظیمی , اما نتیجه ی کار طبیعی نخواهد بود . در اینجا ما ازFallof Map استفاده می کنیم که انعکاس ایجاد شده را با دو تصویر کنترل می کند , به این صورت که اگر مستقیم به کف نگاه کنید فقط Front (Map#8) را می بینید ووقتی سرتان را بچرخانید ترکیبی از Front  و Side را خواهید دید و در نهایت اگر زاویه دید شما با کف موازی باشد فقط Side را می بینید .

48

پنجره

یک متریال V-ray جدید ایجاد کنید و اسم آن را به Windows تغییر دهید . رنگ Diffuse را به سیاه تغییر دهید . رنگ Reflection را به RGB:133,133,133 تغییر دهید . گزینه ی Fresnel reflectionsرا فعال و مقدار پارامتر Refl.Glossiness را برابر 0.94 بگذارید . این متریال را به فریم پنجره اختصاص دهید . حالا یک V-ray متریال جدید با Diffuse color (RGB:0,0,0) وReflection color(RGB:250,250,250) بسازید . گزینه ی Frecnel reflections را فعال و Fog color را به رنگ سبز خیلی خیلی کم رنگ RGB :243,247,245 تغییر دهید . مقدار Fog multiplier را 0.2 و گزینه ی Affect shadows را فعال کنید و این متریال را به شیشه ها اعمال کنید .

49

نور ها

همه ی آبجکت ها به جز دیوارها و کف را Hide کنید . همانطور که در تصویر می بینید سه نور V-ray area light قرار دهید . نور سوم 100cm بالاتر از سطح زمین قرار دارد . نور دوم مماس با سطح زمین است و نور اول هم 232cm در راستای محور Z هاست .

50

تنظیمات نور و دوربین 

تنظیمات نورهای V-ray مانند آنچه در تصویر زیر نشان داده شده انجام دهید . رنگ نارنجی استفاده شده برای نورهای 1 و 2 با مقدار RGB 253,106,10 است و نور سوم هم زرد رنگ است . پارامترهای دو دوربین Physical V-ray را هم با استفاده از تنظیمات نشان داده شده انجام دهید .

51

رنگ نارنجی برای منابع نور به این دلیل انتخاب شد تا به اتاق یک حس گرمی بدهد . اگر به یکی از رندرهای اولیه من که تصویرش را در زیر می بینید نگاه کنید , می بینید نور به اندازه ی کافی در اتاق وجود ندارد و اتاق بیش از حد تاریک و خسته کننده است . تنظیمات دوربین V-ray درست مانند یک دوربین واقعی عمل می کند . مقدار ISO را به 500 تغییر دادیم و f-number را به 5 تا نور نوربیشتری به دوربین برسد .

52

اولین رندر کار


اول از همه مطمئن شوید که سقف را unhide کرده اید . به نمای دوربین Vray   بروید و با فشردن کلید    F10 و Enterرندر کار را مشاهده کنید . نتیجه ی باید  چیزی شبیه به تصویر  زیر باشد . روی دو دکمه ی Use color curves و Use exposure correction کلیک کنید و اسلایدر (با فلش سبز مشخص شده) را روی مقدار +0.50 تنظیم کنید . در پنجره ی V-ray frame buffer  می توانید تغییرات دلخواهتان را بدون رندر دوباره انجام دهید .

53

نور دیوارها

یک box باریک بسازید و در extrusion که در آموزش اول داخل دیوار ایجاد کردیم قرار دهید . بعد یک متریال V-ray light Mtl ایجاد و مقدار Color Multiplier را برابر 17 قرار دهید و این متریال را به box اعمال کنید . متریالV-ray light Mtl یک متریال درخشنده است . حالا اگر دوباره از صحنه رندر بگیرید تفاوت را می بینید مقدار multipler , 17 باعث تصحیح روشنایی دوربین V-ray می شود . همچنین در این حالت می توانید برجستگی سطح کف را ببینید .

54

پرده ها

پرده ها را unhide کنید و مدیفایر UVW Mapping را به هر دو قسمت پرده اعمال کنید . یک متریال V-ray جدید ایجاد کنید و مقدار Reflection Glossines را برابر 0.65 و Reflection Color را RGB:15,15,15 قرار دهید . می خواهیم جنس پرده ابریشمی باشد , بنابراین باید کمی انعکاس داشته باشد و مات باشد که مقدار پارامتر Glossiness درReflaction و refraction باعث بوجود امدن این ویژگی ها می شوند .

55

در متریال پرده به زیر مجموعه ی Maps برید و در اسلات Diffuse یک Fallof map قرار دهید و در زیرمجموعه یFallof Parameters در اسلات Front تصویر curtain_front.jpg و در اسلات Side تصویر curtain_side.jpg را قرار دهید . با زدن دکمه ی Go to Parent یک مرحله به قبل برگردید و در اسلات Refraction همان Fllof map قبلی را انتخاب کنید و در تنظیمات fallof هم در قسمت Front تصویر curtain_front.jpg را قرار دهید . 

56

تاریخچه ای از تری دی مکس...
ما را در سایت تاریخچه ای از تری دی مکس دنبال می کنید

برچسب : آموزش استفاده از,آموزش استفاده از تلگرام,آموزش استفاده از nomao, نویسنده : c3dmaxlearnd بازدید : 281 تاريخ : يکشنبه 28 آذر 1395 ساعت: 11:34