جلسه 44 ام از آموزشهای تری دی مکس برای شما

ساخت وبلاگ


با بهرگیری از panel shape  ها به گزینه اول که Line  می باشد ,دسترسی پیدا  می کنیم.
این گزینه امکان ترسیم یک spline  را به فرم و شکل آزاد ,در اختیار ما قرار می دهد.

با کلیک نمودن بر روی صحنه, vertex  مورد نظر را در داخل محیط ایجاد می کنیم و با drag  نمودن ,قادر می باشیم vertex  را به صورت Bezier  ترسیم کنیم.

زمانیکه روی نقطه شروع ترسیم کلیک می کنیم ,پنجره ای برای ما نمایان  می شود و می توانیم معیین کنیم که spline  به فرم بسته باشد یا به صورت باز آن را در نظر بگیرد.



با ایجاد خطی در داخل صحنه  و بعد از آخرین نقطه ,کلیک راست کنیم , اعمال خلق line  لغو می شود و line  را به شکل باز ترسیم می شود و با کلیک راست بعدی ,کلا گزینه Line  از حالت فعال خارج می شود .

هنگام خلق line  با گرفتن کلید shift  از روی keyboard  ,نرم افزار خطی به شکل مستقیم و عمود و قائم ترسیم خواهد کرد.

 

 همچنین با گرفتن کلید ctrl  از روی keyboard  ,قادر هستیم بر اساس زاویه خطی را ایجاد کنیم که در این شرایط ,ترسیم segment  اولیه الزارمی می باشد , با در نظر گرفتن segment  اولیه مشخص می شود که ,زاویه بر چه اساسی باید تعیین شود.

 

با گرفتن کلید ctrl  , زاویه segment  دوم 5 درجه , 5 درجه تغییر می کند ,که این عدد و مقدار را در داخل پنجره grid and snap setting  در قسمت options  ,گزینه angle       می توانیم مشخص کنیم .(با کلیک راست نمودن بر روی هر یک از گزینه های snap  به این کادر دسترسی پیدا خواهیم کرد)



چنانچه بخواهیم بر اساس زاویه خطی را ایجاد نماییم , حتما نباید گزینه angle snap toggle  را فعال نماییم , با گرفتن کلید کنترل نیز به همین قابلیت دسترسی پیدا        می کنیم ,در صورتیکه segment  اولیه را ترسیم کرده باشیم ,نرم افزار می تواند مشخص کند که زوایه را بر چه اساسی باید در نظر بگیرد.

 

Shape line بدلیل نداشتن فرم و ابعاد و اندازه مشخص , از پارمترهای طول و عرض بهرمند نمی باشد , به همین علت با رفتن در panel modify  , شیLine  ,به پارامترهای طول و عرض آن دسترسی پیدا نمی کنیم وline  به editable spline  تبدیل می شود و می توانیم از خواص این قابلیت برای ویراش Line  استفاده نماییم.

 

با فعال کردن گزینه Line  به کادر creation method  این گزینه دسترسی پیدا می کنیم.

قسمت اول , initial type می باشد, که این قسمت تنظیم کنند ,vertex  اولی میباشد, که با کلیک اول خلق می کنیم و دو حالت corner  و smooth  را در اختیار ما قرار        می دهد , با انتخاب گزینه corner  , نقطه را با زاویه و تیز خلق می کند و با انتخاب گزینه smooth  , نقطه را به صورت نرم خلق خواهد کرد.

 

 

با رفتن در قسمت drag type  و با انتخاب گزینه corner  ,زمانیکه عمل drag  را اجرا     می کنیم ,vertex  به صورت تیز خلق می شود ولی وقتی کلیک می کنیم آنرا به صورت smooth   می کشد به دلیل اینکه در قسمت  initial type  گزینه smooth   را انتخاب کرده ایم .



درصورتیکه گزینه smooth  را در قسمت drag type  انتخاب نماییم و در قسمت initial type  گزینه corner  را در نظر بگیریم .

زمانیکه خطی را میکشیم وقتی کلیک میکنیم , آنرا به صورت تیز ترسیم می کند و وقتی drag  می کنیم آنرا بهصورت نرم ترسیم می کند.

 

زمانیکه در قسمت initial type  گزینه corner  را در نظر بگیریم و در قسمت drag type  گزینه Bezier  را انتخاب کنیم , هنگام ایجاد خط , کلیک اول به صورت corner  می باشد و زمانیکه drag  می کنیم به صورت Bezier   خط را ترسیم می کند.

خاصیت Bezier , دو تا handle را در اختیار ما قرار می دهد که توسط آنها قادر می باشیم, زاویه carve  را تغییر دهیم.

 

بدین ترتیب خاصیت corner  ,یک لبه تیز را ایجاد می کند و خاصیت smooth  ,یک لبه نرم که غیر قابل تنظیم می باشد را در اختیار ما قرار میدهد و مقدار قوس آن بر اساس فاصله بین vertex  ها تنظیم می شود یعنی فواصل vertex  هایی که قبل و بعد از vertex   خلق شده ما قرار گرفته اند و توسط handle  هایی که روی نقطه مورد نظر در خاصیت Bezier ایجاد می شود, می توانیم زاویه smoothing  را معین کنیم.

 

در این گزینه نیز همچنان کارد keyboard entry موجود می باشد و می توانیم موقعیتی را برای shape  انتخابی ایجاد کنیم ,بدین ترتیب که با فعال کردن گزینه add point  ,نقطه اولیه ایجاد می شود و با تایپ مقدار مورد نظر در x  و مجددا فعال کردن گزینه add point  ,قادر می باشیم segment  را در راستای محور x  ترسیم نماییم , با تکرار این عمل در گزینه های y  و z  می توانیم spline  را ترسیم کنیم و با فعال کردن گزینه close ,نرم افزار  spline  را به صورت بسته نمایش می دهد و با استفاده از گزینه finish  , spline  را به صورت باز ترسیم می کند.

 

Shape  بعدی rectangle  است ,که مربع مستطیلی را در اختیار ما قرار می دهد .

با drag  کردن و کلیک بر روی صحنه این شی را می توانیم ترسیم کنیم .

در کارد creation method  , دو حالت موجود می باشد , edge  , که لبه به لبه شی را ترسیم می کند و حالت center  که از مرکزshape  را ایجاد می کند .

با گرفتن کلید کنترل از روی Keyboard  , rectangle  به صورت مربع خلق خواهد شد.

با رفتن در panel modify این shape  ,می توانیم تغییراتی بر روی پارامترها آن ایجاد کنیم.

دو rollout  , rendering  و interpolation  در این قسمت موجود می باشند که قبلا توضیحات لازم درباره آنها ذکر کرده ایم.

با استفاده از کادر parameters  قادر هستیم ,طول و عرض shape  را تغییر دهیم و گزینه corner radius  , لبه های شی را به صورت گرد نمایش می دهد و مقدار عدد صفر نیز زاویه 90 درجه را داخلcorner  ایجاد می کند.



مقدار طول و عرض در راستای local coordinate  می باشد و مقدار طول در راستای محور y  ,   Local coordinate  می باشد و مقدار عرض نیز در راستای محور x  , local coordinate  ما قرار دارد.

 

شی بعدی circle  می باشد , به کمک این گزینه دایره ای با drag   کردن در داخل محیط ایجاد می کنیم.

این گزینه هم از قابلیت creation method بهرمند می باشد, که با بکارگیری گزینه edge ,

قطر دایره مشخص می شود و با استفاده از گزینه center  ,از مرکز دایره ای را ترسیم میکند که در این صورت شعاع شی مشخص خواهد شد.

در Shape circle  نیز خاصیت keyboard entry  موجود می باشد.

با رفتن در panel modify  این شی ,می توانیم پارامترهای آنرا ویرایش نماییم .

همچنان دو کادر rendering  و interpolation در این قسمت موجود می باشند و گزینه radius  , شعاع دایره را معیین میکند.

 

Shape  دیگری که در این panel  موجود می باشد , ellipse  است ,که در این گزینه دو کادر creation method  و keyboard entry   را همچنان در اختیار داریم و با گرفتن کلید کنترل از روی  keyboard  , این شی به صورت دایره ترسیم خواهد شد.

با رفتن درpanel modify  به پارامترهای این گزینه دسترسی پیدا می کنیم .

 

همانند اشیا دیگر دو rollout  , rendering  و interpolation نیز در این قسمت همچنان حضور دارند و با استفاده از کادر parameters  , می توانیم طول و عرض این گزینه را ویرایش نماییم.

گزینه طول در راستای Local coordinate  محور y  می باشد و گزینه عرض در راستای local coordinate  محور x در دسترس ما قرار گرفته است.

علت وجود گزینه های طول و عرض این می باشد که ,این گزینه در داخل یک مربع مستطیل قرار گرفته است.

 

شی بعدی arc  می باشد که توسط آن یک کمان یا قوسی را می توانیم ایجاد کنیم.

با در دست داشتن کادر creation method  به دو قابلیت موجود در این قسمت دسترسی پیدا می کنیم و می توانیم arc  مورد نظر را ترسیم کنیم.

با انتخاب گزینه end-end-middle  , با ترسیم drag  اول و با رها کردن drag  طول arc  مشخص می شود و با حرکت دادن کرسر موس می توانیم میزان قوس شی را کم یا زیاد کنیم .

با انتخاب گزینه center-end-end  ,با ترسیم drag  اول و با رها کردن آن ,شعاع را مشخص می کنیم و بعد می توانیم حول شعاع تعیین شده توسط drag  اول ,arc  را ترسیم کنیم.

با رفتن در Panel modify  این شی , پارامترهای آن را می توانیم تغییر دهیم.

 با استفاده از گزینه radius   , شعاع شی مشخص می شود و گزینه from  ,شروع arc  را مشخص می کند و گزینه to ,پایان arc  را معین می کند و با فعال کردن گزینه pie slice  دو spline  را به نقطه مرکزی آنها weld  می کند .

 

 گزینه reverse  ,نقطه مرکزی را بر عکس می کند .

به طور مثال ,چنانچه بخواهیم از arc  ترسیم شده به عنوان مسیر استفاده نماییم و شی را بر روی این مسیر مقید کنیم , با حرکت دادن time slider  , شی مقید شده بر روی این مسیر حرکت می کند که این مسیر یک نقطه شروع و یک نقطه پایانی دارد.

با فعال کردن گزینه reverse  , این امکان برای ما ایجاد می شود که ,نقطه شروع را با نقطه پایانی جابجا کنیم .

تاریخچه ای از تری دی مکس...
ما را در سایت تاریخچه ای از تری دی مکس دنبال می کنید

برچسب : جلسة الشيبان 44, نویسنده : c3dmaxlearnd بازدید : 232 تاريخ : شنبه 6 آذر 1395 ساعت: 11:05