قسمت 37 از مجموعه آموزش معماری در تری دی مکس

ساخت وبلاگ
دومین گزینه Railing  می باشد, توسط این شی قادر می باشیم, نرده ای را ترسیم کنیم, که این نرده را می توانیم به صورت شیشه ای هم ایجاد کنیم .



با فعال نمودن این گزینه دو روش برای ترسیم این شی در اختیار ما قرار می گیرد که روش اول کشیدن نرده بهصورت دستی و آزاد می باشد.

به کمک drag  اول ,طول نرده ترسیم خواهد شد و با رها کردن drag ,ارتفاع در دسترس ما قرار می گیرد و توسط کلیک آخر ,ارتفاع تثبیت می شود.

روش دیگری که برای دستیابی به این گزینه مفید فایده قرار می گیرد, استفاده کردن از shape ها میباشد.

با ایجاد نمودن مسیری توسط گزینه Line و رفتن در panel modify  گزینه railing  و فعال نمودن پارامتر pick railing path ,نرده ای, بر اساس مسیر کشیده شده در اختیار ما قرار می گیرد ولی در صورتی این نرده مشابه مسیر ایجاد شده میشود که تعداد segment  ها آن به حد مورد نیازمان رسیده باشد و تعداد آنها کم نباشد.

 

همچنین می توانیم, مسیری را که ترسیم نموده ایم ,در سه محور ویرایش نماییم(با رفتن درpanel modify  گزینه Line به این خاصیت دسترسی پیدا می کنیم )

در حقیقت با ایجاد کردن تغییراتی در مسیر مورد نظر , به صورت همزمان ,این تغییرات بر روی نرده نیز اعمال می شود و نرده هم همانند مسیر تغییر خواهد کرد.



خاصیتی در panel modify  گزینه railing  موجود می باشد, به نام spacing  که توسط این گزینه می توانیم فواصل بین نرده ها را تعیین نماییم.

توضیحات کامل در مورد این گزینه هنگام برسی منویtools  گفته خواهد شد.

 

نرم افزار به صورت پیش فرض برای نرده ID Material  را اختصاص می دهد ,بدین ترتیب که قسمت پایینی نرده id  متریال یک را دارد و post  ها (میله اول و میله آخر نرده) id  متریال دو را دارا می باشند و برای قسمت solid  , id  متریال سه را در نظر گرفته و قسمت بالایی نرده id  متریال چهار و برای picket  ها (میله های بین post  ها) id  متریال شماره پنج را بکار برده است.

با اختصاص دادن متریال multi/sub object  به نرده ,id  متریالهای نرده قابل مشاهده خواهند شد.

 

بر حسب نیاز ,چنانچه فایلی را از نرم افزار auto cad وارد برنامه 3ds max  کنیم ,بدلیل ذخیره شدن این فایل توسط نرم افزار auto cad  ,نرم افزار 3d  این فایل یا shape را سریع شناسایی نخواهد کرد به همین دلیل زمانیکه از خاصیت file link manager   استفاده می نماییم , شی را باید تبدیل به editable spline کنیم تا یک shape ثابت در داخل صحنه شود.

در صورت استفاده از این خاصیت برای مسیر نرده حتما باید آن را به editable spline  تبدیل نماییم , تا شی railing بتواند به عنوان یک shape  , مسیر را شناسایی کند.

 

زمانیکه برای نرده از یک shape  یا مسیر بسته ای استفاده می کنیم ,حتما باید در قسمت post spacing  گزینه های  start   و end    را خاموش نماییم و گزینه end  را نیز حتما Luck  و قفل کنیم ,با این عمل مطمئن خواهیم بود که تعداد Post  ها و picket  ها تغییر نخواهند کرد و در جایی که مسیر بسته می شود دو تا post  قرار نمی گیرد.

 

به کمک panel modify , تغییراتی را بر روی شی ایجاد خواهیم کرد.

اولین گزینه pick riling path  می باشد که با فعال نمودن این گزینه و انتخاب مسیر مورد نظرمان , نرده ای را در راستای مسیر ترسیم شده ایجاد خواهد شد.

زمانیکه تعداد segment  ها پایین باشد ,نرده مشابه مسیر ترسیم شده ,ایجاد نخواهدشد.

با بالا بردن تعداد segment  ها ,نرده از حالت شکسته,شکسته خارج خواهد شد و شبیه مسیر انتخابی ما, می شود.

با بکارگیری از گزینه respect corners  ,می توانیم قسمتهایی که نرده ,باید به صورت گوشه و corner  نمایش داده شود ,را ایجاد نماییم.



توسط گزینه length  , قادر می باشیم ,طول نرده را ,در حالتی که بصورت دستی و آزاد ایجاد می نماییم ,تبعیین کنیم.

 

قسمت بعدی, top rail  میباشد که به کمک آن, مشخصات قسمت بالای نرده را تعیین می نماییم . با در دست داشتن گزینه profiles قادر می باشیم بین گزینه های square   (مربع), round  (دایره ), none  (یا حضور نداشته باشد), انتخابی را داشته باشیم تا شکل قسمت بالایی نرده مشخص شود.

با استفاده از گزینهdepth  (عمق) , width  (عرض)  , height  (ارتفاع) قسمت بالایی نرده را تعیین می نماییم.

در بخش lower rails گزینه های مرتبط به پایین نرده را برسی می کنیم.

همانند بالا می توانیم به سه مدل مربع و دایره و یا کلا حضور نداشته باشد ,دسترسی داشته باشیم و همچنین عمق و عرض نرده را نیز معیین نماییم.

و توسط گزینه lower rail spacing  ,قادر می باشیم فواصل و تعداد rail  ها را مشخص نماییم.



و از دو خاصیت generate mapping cords  و real world mapping size  نیز می توانیم استفاده نماییم.

 

گزینه بعدی post  می باشد, که تعداد و شکل و تنظیمات میله های اصلی ریل را به عهده دارد.

که توسط گزینه profiles  , شکل آنها را تعیین می کنیم و عمق و عرض آنها را نیز        می توانیم مشخص نماییم و با بکارگیری از گزینه extension  ,می توانیم ارتفاع میله های اصلی را تغییر دهیم و گزینه post spacing  هم تعداد و فواصل post  ها را تعیین می کند.



قسمت بعدی fencing  می باشد که به میله های میانی بر روی rail ها گفته می شود .

گزینه type  سه حالت picket  که به صورت میله ای fence  ها را نمایش می دهد و solid   مثل نرده ای که شیشه ای را در خود جا داده نمایان می شود و حالت none  که میله ای را نمایش نمی دهد .

با فعال کردن مدل picket  به پارامترهای مختص آن دسترسی پیدا می کنیم ,توسط گزینه profile  مدل آنرا تعیین می کنیم و عمق و عرض را نیز میتوانیم مشخص نماییم و با کمک گرفتن از گزینه extension  , ارتفاع fence  ها مشخص می شود و با استفاده از گزینه bottom offset  , ارتفاع میله ها را از قسمت پایین کسر و جابجا می کنیم.

 

زمانیکه مدل solid  را انتخاب نماییم ,گزینه های مرتبط به این مدل نیز فعال می شوند.

توسط گزینه thickness  ,ضخامت قسمت پر شده را مشخص می کنیم و گزینه top offset  , از قسمت بالای آن ,جابجایی را اعمال می کند و با کمک گرفتن از bottom offset  , از پایین جابجایی را انجام می دهد و با بکارگیری از دو گزینه left offset  و  right offset  از سمت چپ و راست ,جابجایی را ایجاد می کند.

تاریخچه ای از تری دی مکس...
ما را در سایت تاریخچه ای از تری دی مکس دنبال می کنید

برچسب : دانلود قسمت 37 پس از باران, نویسنده : c3dmaxlearnd بازدید : 237 تاريخ : دوشنبه 24 آبان 1395 ساعت: 4:39