جلسه سی و دوم آموزش تری دی مکس در معماری

ساخت وبلاگ
قادر می باشیم استوانه ای را بکشیم , که drag  اول مقطع استوانه را تبعیین می کند و با رها کردن drag  , ارتفاع را می توانیم تعیین کنیم و با کلیک نمودن ارتفاع تثبیت خواهد شد.

با گرفتن کلید کنترل می توانیم local coordinate  شی را جابجا نماییم.

در قسمت creation method  , با انتخاب گزینه edge  , مقطع شی را از یک لبه تا یک لبه دیگر ترسیم می کند و با انتخاب گزینه center ,از مرکز به سمت بیرون مقطع را ترسیم می کند و شعاع شی را مشخص می کند.

با بکارگیری از panel modify  قادر می باشیم ویرایشی را بر روی پارامترهای شی اعمال نماییم که شعاع و ارتفاع شی را می توانیم تبعیین نماییم, همچنین می توانیم تعداد segment  های ارتفاع و مقاطع (cap  ) و پهلوها را تعیین کنیم.

گروه های هموار سازی نیز در اختیار ما قرار دارند و همچنین می توانیم برشی را بر روی شی ایجاد نماییم که slice from  شروع برش را معیین می کند و slice to  انتهای آن را معلوم می کند و دو گزینه generate mapping cords  و real world map size  نیز موجود می باشد.

زمانیکه شی را slice  می کنیم به گروه های هموار سازی متفاوت و id  مترایال های مختلف دسترسی پیدا می کنیم.

 

به کمک گزینه tube  قادر می باشیم که یک مقطع مشابه لوله در اختیار داشته باشیم, که drag اول شعاع اول را تعیین می کند و با رها کردن drag  شعاع دوم مشخص میشود و با کلیک نمودن شعاع مقطع تثبیت می شود و بعد ارتفاع را می توانیم تعیین نماییم که با کلیک کردن ارتفاع نیز تثبیت می شود.

با گرفتن کلید کنترل می توانیم local coordinate  شی را جابجا نماییم.

در این شی نیز حالت edge , center  در قسمت creation method  همانند قبل موجود می باشد.

برای تغییر پارامترهای شی به panel modify  می رویم , گزینه اول شعاع یک که شعاع بیرونی می باشد و شعاع دوم که شعاع داخلی شی را تشکلیل می دهد را می توانیم تغییر دهیم و ارتفاع نیز قابل تغییر می باشد.

تعداد segment  های ارتفاع و مقاطع (cap) و پهلوها را نیز می توانیم معیین نماییم.

خاصیت smooth group نیز در این شی موجود می باشد.

بر روی این شی نیز همانند بالا می توانیم برشی را ایجاد نماییم که در این صورت ,گروه های هموار سازی متفاوت و id  متریال نیز موجود می باشد .

دو گزینه generate mapping cords  و real world map size  نیز همچنان همانند سابق در اختیا ر ما قرار دارند.

 

با بکارگیری از گزینه torus  , حلقه ای را با مقطع دایره خلق می کنیم ,که با drag  کردن و کلیک نمودن ,شعاع اول و با رها کردن drag  و کلیک کردن مجدد شعاع دوم تثبیت   می شود.

خاصیت گرفتن کنترل و حالت edge , center  در قسمت creation method  نیز, همچنان همانند قبل در اختیار داریم .

با رفتن در panel modify  , پارامتر ها مختص شی را ویرایش می کنیم , که گزینه اول شعاع خارجی شی ,که این شعاع تعیین کننده مرکز دایره می باشد و گزینه دوم شعاع داخلی شی را تعیین می نماید بدین معنا که مقطع شی دایره می باشد و شعاع دوم ,شعاع این مقطع می باشد.



توسط گزینه rotation  قادر می باشیم چرخشی را به سمت بیرون یا به سمت درون شی ایجاد نماییم و با استمداد گرفتن از گزینه twist  , قادر می باشیم پیچشی را در شی به وجود آوریم و همچنین segment  های پهلوها وsegment  ها طولی  (sides)

را نیز ویرایش نماییم.

چند پارامتر برای smoothing group  ها در این گزینه موجود می باشد, که با انتخاب گزینه all تمام سطح شی تحت تاثیر گروه های هموار سازی قرار می گیرد و گزینه sides  ,  فقط پهلوها و یا فقط segment  ها یا می توانیم گزینه none  را انتخاب نماییم که کلا شی , تحت تاثیر خاصیت گروه های هموار سازی قرار نگیرد.

از گزینه های slice  و generate mapping cords  و real world map size نیز می توانیم استفاده نماییم.

 

شی بعدی در قسمت standard primitives  ها , گزینه pyramid  می باشد , که توسط آن حرمی را ترسیم می نماییم.

Drag  اول مقطع را ترسیم خواهد کرد و با رها کردن drag , ارتفاع را معیین می کنیم و با کلیک نمودن در آخر ,ارتفاع تثبیت می شود.

با گرفتن کلید کنترل از روی keyboard  ,هنگام خلق حرم , مقطع شی به صورت مربع ترسیم خواهد شد.

با رفتن در rollout  , creation method  دو حالت  base/apex  و center  در اختیار ما قرار می گییرد.

با انتخاب گزینه base/apex  می توانیم اضلاع شی را با اندازه دلخواهمان تعیین نماییم و توسط گزینه center  از مرکز ,شی را ترسیم خواهد کرد.

زمانیکه در panel modify  می رویم , عرض( width ) و عمق ( depth ) و ( height ) ارتفاع شی را می توانیم مشخص نماییم و همچنین تعداد segment های عرض و عمق و ارتفاع را نیز ویرایش کنیم.

 از خاصیتهای generate mapping cords  و real world map size نیز می توانیم استفاده نماییم.



گزینه دیگری که در این panel  موجود می باشد ,شی teapot  می باشد , زمانیکه آن را فعال نماییم , قوریی را برای ما خلق خواهد کرد که قادر می باشیم هر قسمت از قوری را پنهان یا نمایان کنیم.

این شی برای تست متریال و نور در رندر گزینه مناسبی می باشد.

با drag  نمودن و کلیک کردن ,این قوری ترسیم خواهد شد و دو حالت edge , center  نیز در قسمت creation method  همچنان موجود می باشد.

با گرفتن کلید کنترل , چرخشی در base  شی ایجاد می شود که local coordinate  شی توسط این خاصیت معیین می شود.

با استفاده از Panel modify  ,قادر می باشیم که شعاع شی و تعداد segment  ها آن را مشخص نماییم و می توانیم گروه های هموار سازی را نیز فعال یا غیر فعال نماییم.

 

هر کدام از قسمتها و بخشهای این قوری را می توانیم پنهان نماییم, که body(بدن) , handle(دسته), spout (قسمت آبریز)  lid,(درب) قابلیت پنهان شدن و نمایان شدن را در دسترس ما قرار می دهند.

خاصیتهای generate mapping cords  و real world map size نیز همچنان موجود      می باشد.

  

توسط گزینه plane  , قادر می باشیم سطحی را ایجاد نماییم که این سطح می تواند به طور مثال یک زمین باشد.

با گرفتن کلید کنترل می توانیم سطحی با اضلاع مساوی ایجاد نماییم .

در قسمت creation method دو حالت rectangle  که بهصورت مربع مستطیل سطح را ترسیم می کند یا به حالت   square , که به صورت مربع هماند وقتی که کلید کنترل را می گیریم سطح را ترسیم می کند.

با رفتن در panel modify  به پارامتر این شی دسترسی پیدا خواهیم کرد که توسط گزینه length  ,طول و توسط width  عرض آن را می توانیم مشخص نماییم و تعداد segment  ها عرض و طول را نیز می توانیم ویرایش کنیم.
تاریخچه ای از تری دی مکس...
ما را در سایت تاریخچه ای از تری دی مکس دنبال می کنید

برچسب : جلسه سی و نهم, نویسنده : c3dmaxlearnd بازدید : 191 تاريخ : پنجشنبه 20 آبان 1395 ساعت: 0:14